mandag den 21. maj 2012

Når Sargentæblehækken blomstrer

Da vi for nogle år siden skulle vælge ny hæk til nord og syd siden af vores grund faldt valget på sargentæble. Det er en fritvoksende hæk, og da ingen af os er særlig begejstrede for hækklipning skulle det være sådan en.

Ind i mellem har jeg bandet over at jeg ikke bare kunne tage en liguster som alle andre, for hurtigt går det altså ikke. Vi bor på en lukket vej, så mængden af trafik er begrænset og det er ikke indsynet i haven der generer mig, men jeg savner det lidt lukkede rum i haven. Og der kommer til at gå mindst 4-5 år endnu inden hækken er vokset så meget op at den kan skabe det..............

Men så kommer denne tid på året og så ser hækken sådan her ud:


Og så er alt jo tilgivet og jeg ønsker mig ingen anden hæk i hele verden. Den er så smuk, så smuk og alle de fine blomster bliver til skønne mikroæbler som fuglene kan mæske sig i til vinter.

I miniferien fik jeg sat en masse sommerblomster i jorden i et af de 4 sommerblomstbede vi har. De to andre går helt af sig selv, for her vælter selvsåede valmuer, mamelukærmer, cosmos, levkøj og en masse andet frem. Men det her bed skulle være primært til dahlia og de er blevet sat nu, efter midlertidigt ophold i drivhuset. de deles om pladsen med en masse ranunkler, lathyrus og blomsterkørvel. Det ser ikke ud af meget nu, men jeg tror det bliver fantastisk senere på sommeren.
Kan I have en rigtig dejlig havedag derude.

2 kommentarer:

  1. Ja, de er smukke, men når de først vokser til, kan du godt opgive at have planter nedenunder. Der er helt bart, selv ukrudt er der ikke meget af! Hurra! Mine er ca 20 år og 2-3 meter høje og næsten lige så bred.... se billederne på min blog!

    SvarSlet
  2. Hej Tina. Det vil jeg glæde mig til. Lige nu har jeg plantet en masse overskudstauder af den seje slags under, da rabatten ud mod den sti der er bagved er helt håbløs, men jeg vil trods alt gerne have noget kønt at kigge på. Jeg vil straks skynde mig ind på din blog og kigge.

    SvarSlet