tirsdag den 23. juli 2013

Følelsen af barndommens somre


 I denne tid er det nemt at finde følelsen fra barndommens somre frem.

De somre som bare varede en eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeevighed.

Solen skinnede fra en skyfri himmel fra først i maj og langt ind i september - lige bortset fra de dage hvor vattede cumulus skyer drev dovent hen over himlen og man kunne ligge gemt i det høje korn på marken og bare kigge på skyer og forestille sig at de var bjørne, træer eller elefanter..............eller de enkelte gange hvor en befriende tordenbyge drev ind over landet og vi kastede os ud i regnen iført badetøj og bare nød det.

De somre hvor badebassinet var i brug hele sommeren og vi spiste hjerteformede kirsebæris med chokoladeovertræk fra Hjem-IS manden - nogle gange flere om dagen. Aftensmaden bestod ofte af koldskål eller jordbærgrød og var vi mere sultne blev det til en rugbrødsmad med fedt og spegepølse.

Vi var ude hele dagen - løb og legede cowboydere og indianere, klatrede i træer så høje som huse, plukkede bær og blomster i gamle, forladte haver, løb på rulleskøjter, klatrede i halmballer på markerne, badede i mergelgrave og kom hjem sent om aftenen, møgbeskidte og solbrændte. Trætte og lykkelige - og ingen vidste præcis hvor vi var i løbet af dagen. Så sad vi i blød i badekarret i timevis til vi var rene og fine og klar til at blive møgbeskidte igen dagen efter. 

Solcreme var noget med kokosduft og faktor 2 - og vi blev skoldede af strandturene og smurt ind i zinkliniment som dulmede de røde skuldre og lugtede forfærdeligt. Men det var sejt når man kunne hive huden af i flager efter nogle dage.................

Og solen bare skinnede og skinnede, for det var jo sommer og varmt. Og selv til sankt hans var det strålende solskin, og et af årets højdepunkter var når man på denne magiske aften fik en regnbuevand fra brugsen - helst hvid cola - med tynde sugerør i glasflasken. Og man drak og drak og der blev ved med at være mere i flasken. De voksne drak kolde øl og bålet brændte klart og fint uden røg og der blev bagt snobrød over gløderne.

Og efter uendelig mange, laaaaaaaaaaaaaange dage med ferie, kom den dag hvor man skulle finde skoletasken frem og begynde på et uendeligt langt år skolen. Og solen skinnede stadig, for det var stadig sommer og når man havde fri fra skole kunne man igen rende ud og få skrammede knæ, beskidte tæer og solskoldede skuldre.

Det var en fantastisk følelse af evig sommer. Kan du huske den? Jeg kan nemt genkalde mig den - med en anelse vemod, men mest med glæde - når jeg i denne tid nusser rundt i min have og kommer sent ind med rifter her og der efter rosennærkontakt og møgbeskidte knæ og tæer...............





Ps. Det var i øvrigt også dengang man kunne kælke hele vinteren for sneen lå altid i meterhøje driver................men det er en helt anden historie!!

13 kommentarer:

  1. Hej Trine,
    Selv om jeg er en "anelse" ældre end dig, kan jeg sagtens genkalde det, for sådan var min barndoms somre også. Jeg kan så ikke huske den hvide cola fra Brugsen, men den fandtes nok ikke dengang :) I øvrigt godt skrevet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lene, det kom lige til mig og så måtte jeg simpelthen skrive. Hvid cola var SÅ stort .o)Og det at få en sodavand var noget helt specielt, måske er det derfor jeg så tydeligt husker det.
      Jeg synes egentlig ikke jeg er så gammel - bare 41 somre - men når jeg fortæller mine egne børn om min barndom og ungdom så føler jeg mig ind i mellem MEGET gammel. :o)
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
    2. Tænk, hvis vores egne børn havde været væk - bare en halv dag - uden vi vidste hvor de var, så ville der helt sikkert været gået panik i mig :).
      Citronvand, du - det var det hotteste at få, og det fik vi kun en sjælden gang!

      Slet
    3. Citronvand ja, det kan jeg også godt huske - meget, meget gul og meget lidt citronagtig. .o) Min onkel brugte det i dejen når han bagte pandekager - og det var verdens bedste pandekager!!
      Børn i dag har ikke meget frihed, men jeg tager nu meget afslappet på kontrollen og opfordrer dem ligefrem ind i mellem til bare at bevæge sig ud i det blå..........og bliver mødt med en undrende mine, der med al tydelighed siger 'Nu rabler det vist for hende.....' .o)

      Slet
  2. Jeg husker det ligeså... det var en magisk tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var nemlig ren magi. Ind i mellem tænker jeg over hvordan vi dog havde tid til alt det vi lavede, men tidsfornemmelsen var jo bare en hel anden da man var barn. Det kunne være rart hvis man for alvor kunne genskabe den der følelse af uendelighed. Jeg håber inderligt at mine egne børn vil tænke tilbage på deres somre på samme måde selv om mange ting har ændret sig.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  3. Tak for tilbageblik, jeg er også noget ældre, men husker også det hele. Det var nu dejligt at være barn for mit vedkommende uden TV før jeg var 10 år og helt uden computer eller noget andet. Der var "bare" naturen og solen, der skinnede. Den hvide cola kom først noget senere, men det var stort at få en sodavand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh ja, tv og computer er noget af det der virkelig stjæler en masse barndom i dag. Vi så ikke tv hver dag, for der var ganske enkelt ikke noget at se.......det gjorde så til gengæld at selv pausefiskene kunne være interessante at se på ind i mellem. .o) Mine børn lærer aldrig begrebet 'pausefisk' eller 'prøvebillede' at kende.......

      Slet
  4. Det er simpelthen lige min barndom, som du har beskrevet:-) Jeg kunne ikke gøre det bedre selv. Det var tiden uden computere og mobiler, og jeg ville ønske at jeg kunne give mine børn den samme barndom, som jeg selv har haft. Men det kan jo ikke lade sig gøre, tiderne skifter og vi flyder med, uanset om vi har lyst eller ej.
    Kh Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente. Jeg tror rigtig mange af os husker vores barndom på den måde. Og nej, det er slet ikke det samme i dag, og det accepterer jeg, men derfor bliver mine børn nu altså smidt væk fra elektronikken ind i mellem - og de nyder heldigvis at komme ud og lege i sommervejret .o)
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  5. Det er dejligt med søde sommerminder. Du beskriver det så dejligt levende.
    Hilsen Jette

    SvarSlet
  6. Blogging is the new poetry. I find it wonderful and amazing in many ways.

    SvarSlet