mandag den 7. maj 2012

De skønne rhododendron

Forår er simpelthen noget af det bedste der findes! Hver eneste dag byder på nye oplevelser i haven - så er det en ny tulipan der er sprunget ud, så en knop i pæonerne der vokser, eller måske et frugttræ der er på vej til at springe ud - det går hurtigt og det er på denne årstid man næsten kan høre græsset gro........

Nogle af de skønheder der skal nydes her og nu er rhododendron - de er så ufatteligt smukke, men det varer så kort. En af mine yndlinge er denne:

Rhododendron Albrechtii hedder den og den blomstrer på næsten nøgne grene. Det er en plante som jeg for år tilbage hjembragte fra Sofiero og den har en helt speciel plads i mit havehjerte.

Men også de mere pompøse rhododendron er skønne, som denne smukke udgave:
Det er såmænde den allestedsnærværende Cunninghams white, men at den er udbredt kan kun skyldes at den er skøn.

Faktisk behøver rhododendron slet ikke være i blomst for at være smukke - se bare hvor fin forventningens glæde kan udtrykkes:
Jeg holder utrolig meget af mine rhododendron - vi har to bede fyldt med rhododendron, azalea, magnolier, pieris og japansk ahorn. Som bunddække bruger jeg blandt andet vinterglans og vårkærminde og ind i mellem er der plantet blåbær, påskeliljer og astilber.



1 kommentar: