mandag den 2. juli 2012

De skønne pelargonier

Jeg har før skrevet det, jeg elsker simpelthen pelargonier............nå, ja, sammen med alt det andet skønne derude, men pelargonier har en særlig status. De gør mig glad i låget og jeg er altid på jagt efter nye spændende planter - og har ofte heldet med mig på diverse plantemarkeder. Det må skyldes at intet er så taknemligt at formere som pelargonier  - klip en stikling, stik den i en potte med jord, vand og hold derefter lidt til den tørre side, vente, vente, vente, tålmodighed er jo en dyd, vende potten og kigge og en dag...............vupti, så kigger de fine hvide rødder ud gennem pottehullet og du har en ny pelargonie på vej.

Jeg er ikke sikker på at familien er helt så begejstrede som jeg for alle pelargonierne, for de har det med at optage alle vindueskarme i vinterhalvåret. Det er en af de sommerblomster der godt kan overvintre inden døre ved stuetemperatur. Godt nok bliver de en anelse langbenede, men så skal de blot klippes ned i marts/april og gæt hvad man kan bruge alt det dejlige afklip til................... :o)

Her kommer et par stykker af mine mange pelargonier, så skal jeg se at fange de øvrige hen ad vejen. Som med meget andet går jeg ikke så højt op i hvad de hedder, så jeg kender ikke dem alle, men jeg kan altid finde ud af det hvis det er vigtigt. Jeg har som regel småplanter af de fleste af mine pelargonier, så hvis du ønsker dig en af dem finder vi sikkert ud af det.

Denne hedder Fairy Fantasy. Blomsterne er nærmest ferskenfarvede
og den går faktisk rigtig godt i spænd med den skønne
Dronning Ingrid.

Sidoides Umckalocibo - en af stamfædrene til nutidens
forædlede pelargonier. Meget sød lille plante som får nogle
småbitte mørk pink blomster. Jeg elsker den grågrønne farve denne har.

Denne ved jeg ikke hvad hedder, men det er en duftpelargonie.
Den har det skønneste filigranagtige løv og får søde lilla blomster.
Duften? Tja, hvis man er til wunderbaum med fyrrenåleduft
er den da sikkert meget behagelig................

Denne hedder Fern Leaf og er også en duftpelargonie.
Får hvid/lilla blomster og bliver en meget stor plante,
nærmest en lille busk.

En tulipanblomstret pelargonie - slet ikke til at stå for vel?

Rosenblomstret pelargonie - Appleblossom. En af mine absolutte
Yndlinge, som jeg slet ikke vil undvære.

Nærbillede af appleblossom
Og mere får I ikke for den 25-øre! Jeg vender stærkt tilbage med både de resterende roser og flere pelargonier.
Nyd det derude - i disse dage kan man faktisk gå ud uden paraply og regntøj. :-)

1 kommentar:

  1. En herlig side med pelargonier, som jeg just er begyndt at interessere mig for. Dejligt at du vil dele din viden med alle os andre.
    bedste hilsen Birgit

    SvarSlet