mandag den 16. april 2012

Rosendrømme

Weekenden har stået i rosernes tegn. NU var det blevet tid til beskæring, et hårdt og stikkende arbejde, men jeg nyder alligevel at gøre det, for så kan jeg samtidig gå og drømme om alle de smukke blomster jeg skal nyde senere på sommeren.

Der er mange regler og metoder der kan bruges når det gælder rosenbeskæring - jeg har taget Søren ryges ord til mig: " Det er ingen videnskab - bare klip, der skal nok komme roser uanset hvordan du gør".

Så jeg ser mest på hvilken form jeg gerne vil have på roserne, fjerner alt det døde og hvert år tager jeg et par af de ældste grene ved basis. Og jeg har et fantastisk rosenflor hvert år.

Her er udsigten fra et af vinduerne i køkkenet i juni måned:

Rosen på billedet er Redoute, en engelsk rose i sart rosa, som så ind i mellem lige kommer med en mørk rosa blomst, og ind i mellem to-farvede blomster. Det er en ekstra charme, som jeg holder meget af. Lidt tættere på kan rosens skønhed virkelig nydes:
Jeg har mange roser, primært engelske og historiske og jeg elsker dem alle for deres skønhed, duft og blomstring gennem hele sommeren.

At jeg så ligner en der har været oppe og slås med katten og brugte aftenen på at fjerne rosentorne fra hænder og arme tager jeg med.

Jeg vil fortælle meget mere om roserne i løbet af sommeren.



2 kommentarer:

  1. Velkommen til blogland. Hvor er det et smukt billede med roserne gennem dit køkkenvindue.

    SvarSlet
  2. Tak skal du have - dejligt med besøg. Ja, jeg nyder synet gennem vinduet hvert år, men det allerbedste er selvfølgelig at komme ud og nusse om planterne.

    SvarSlet