fredag den 26. april 2013

Kender du denne?

Først og fremmest tak for jeres søde kommentarer til mit sidste indlæg om min kære lille katte havefølgesvend som er død. Det varmer altid med menneskelig medfølelse og selv om vi alle savner Boris enormt meget er vi også begyndt at se frem mod en ny kat. Perle, Boris søster, savner helt tydeligt det selskab hun alle dage har været vant til, så vi skal meget snart have en ny kat. Det bliver en internat kat og da jeg har fri det meste af maj måned er det et godt tidspunkt at sætte dem sammen. Mere om det når den tid kommer............

På min vej til bussen forleden morgen måtte jeg lige standse op og kigge en ekstra gang, for mit øje havde fanget denne:

'Hvad er det?' var min umiddelbare tanke. Det ligner jo til forveksling en lille martsviol, men den er rosa (og endda mere rosa i virkeligheden end på billedet) og jeg har aldrig set martsvioler i andet end blå som denne:

Og nu er det så du kommer på banen kære læser. .o) Kender du til rosa martsvioler? Eller er det i virkeligheden noget helt andet jeg har fundet?

Jeg kan jo godt i denne lille snævre kreds afsløre at jeg har været nede og grave nogle op (de stod på offentlig vej) som nu står i potter her hos mig.

Nu vil jeg gå i haven og lave alt det der bare hober sig op på denne årstid. Nyd dagen og haven.

10 kommentarer:

  1. Ja, den ligner godt nom meget den blå. God jagt på navnet. Og held og lykke med at finde den helt rigtige kat til jeres familie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke
      Tak skal du have. Egentlig betyder navnet ikke så meget, men jeg kunne simpelthen ikke finde rosa martsvioler, så jeg var mere nysgerrig på om det overhovedet er en martsviol.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  2. Kunne det være Viola sororia Rubra? Eller er den for lilla? Den forelskede jeg mig i i aftes på www.edrom-nurseries.co.uk. Jeg kan ikke helt huske, hvorfor jeg endte på på nurserie'et, det var via en blog, så jeg kender ikke deres kvalitet - men nu handler det jo også om at identificere, ikke købe. Så, i den forbindelse, kan man blive skrevet op til dit første barn, for den er da alt for sød :)
    Godt at høre at I fik en god afsked med Boris og er klar til at modtage en lille ny, når tid kommer. Man kan, og skal, jo ikke erstatte, men elske igen.
    Kh Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette. Det kunne godt være den - tak. :o) Uanset hvad, ja så ER den bare sød og ved du hvad, jeg går da bare ned og graver et ar stykker mere op til dig. Kommer du til Lyngby næste søndag? Så kan jeg tage den med og ellers kan jeg måske tiltuske mig et visit i din have. :o)
      Du har helt ret, man kan og skal ikke erstatte, det er netop det jeg elsker ved katte - de har deres helt egne personligheder hver og en.
      Knus
      Trine

      Slet
  3. Hej Trine.Kan desværre ikke hlælpe med blomsten ,Men kan da godt forstå at du
    gravede den op.
    Ja der er rigtig meget at lave i haven på denne årstid.Er selv lige blevet færdig med min lille pergola med terrasse.Se mit indlæg.Så nu kan jeg også koncentrere mig om alt det andet derude.
    Rigtig god weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor SER det altså bare godt ud Jette, det bliver da helt fantastisk med den pergola når det hele vokser til.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  4. Hej Trine
    Læste med stor medfølelse om din families tab - er selv stor katteven og har for tiden 2 velvoksne drenge på 13 og 15 år, som vi har adopteret som henholdsvis ca. 1 årig og killing - begge tilløbere - den ældste mistede sin hale efter at være blevet påkørt - måske endda overkørt - som 4 årig- han har i hvert fald haft et godt og forkælet liv efterfølgende, så jeg håber, at I får held med at finde en ny kat, med et forhåbentlig langt liv foran sig. Med hensyn til violen så kan jeg ganske vist ikke det botaniske navn, men har selv gennem tiden mødt både rosafarvede, rødlilla, lyseblå og sågalt hvide violer.
    Rigtig god Store Bededags ferie Ghita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ghita
      Tusind tak - jeg glæder mig til at kunne give en ny kat et godt liv, selv om den jo aldrig bliver en erstatning for Boris, men helt sin egen. Vi bor på en lukket vej med meget lidt trafik, så det skulle være muligt at undgå påkørsler, men man kan aldrig sige aldrig.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  5. Ja det er svært at miste dyr, man holder af. Mine to yngste børnebørn har mistet deres gamle kat, og den store siger stadigvæk, at hun savner Tarzan. Det er en god idé, at få en kat fra et internat. Dejligt at den så kan få et godt liv hos jer. Min datter gjorde det samme, søgte på nettet og fandt to katte, der havde brug for en ny familie.
    Ingen hjælp med planten fra min side.... men du har ret det ligner en viol.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg kan godt selv huske hvordan det var som barn når dyrene døde. Jeg kunne ludselig græde over dem flere år senere. Vi glæder os alle til at give en ny kat et godt liv og jeg håber selvfølgelig at den vil gøre mig selskab i haven. Perle vi har nu er også med derude, men hun holder sig diskret i baggrunden.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet