lørdag den 27. april 2013

Øjebæen er kommet i brug

Det meget lidt kønne plasticdrivhus jeg købte for en 50'er sidste efterår er nu kommet i brug og huser bl.a. indholdet af en af årets vigtigste pakker - nemlig sendingen af sommerblomster fra Odenia som ankom på matriklen i tirsdags.

Kønt er det jo ikke, men det virker og det må være det vigtigste. Når temperaturen om natten kommer under ca. 5 grader har jeg min helt egen Storm P. løsning - så dækker jeg til med bobleplast og tænder op i den lille lanterne med et bloklys. For at holde bobleplasten fri af varmen og skabe lidt luft under stiller jeg vandkanden under - måske ikke særlig professionelt eller genialt, men det fungerer som det skal og der bliver pænt varmt.

De 72 lanter fra Odenia kan her i deres første potte lige nøjagtig være i to kapillærkasser:


 De vokser hurtigt til, allerede nu kan jeg se at de er blevet større og en af de skønne superbenaer blomstrer sågar:

Når pladsen bliver for trang og der skal pottes om er der plads til en kapillærkasse mere, men forhåbentlig går der ikke for lang tid før de små planter kan komme ud i det fri.

I overvintringsrummet i drivhuset stortrives det hele og enkelte pelargonier er begyndt at blomstre.

Zonale pelargonie, Dronning Ingrid

Jeg er lidt i tvivl om det er Fern Leaf eller
Atomic Snowflake jeg her har fanget.
Rigtig mange af pelargonierne har knopper, så om få uger er der sikkert et skønt blomsterflor derinde. De er fantastisk smukke i sig selv, knopperne:

Kæmeverbenaen som jeg overvintrede er allerede meget stor og det er bestemt ikke sidste gang jeg overvintrer sådan en:

Og nu vil jeg igen ile ud i haven, for der er stadig uendelig meget jeg gerne vil nå og i dag er vejret også skønt at være ude i.

Nyd dagen og haven.

15 kommentarer:

  1. Skidt med hvordan det ser ud, bare det virker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige netop - det er også min filosofi. .o)

      Slet
  2. Det lyder som sådan et ekstra plastik drivhus jeg har været på jagt efter - fandt du et godt tilbud eller ?

    Det er en herlig ventetid vi er i netop nu, men nattetemperaturerne kunne godt holde sig lidt højere, så vi ikke behøvede at tænde stearinlys i drivhusene. idag har jeg tændt tre stk. for de siger ned til 3 grader i vores område.

    Din kæmpeverbena ser stor og kraftfuld ud - den må komme med blomster langt tidligere end de planter, som jeg har forkultiveret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Det var min lokale Kvickly der ryddede op i efteråret og så faldt jeg over det lille plasthus. Men jeg har nu set det igen her i foråret, dog til 150 kr., men det er stadig en overkommelig pris.
      Det ville være så dejligt med lidt højere temperaturer derude, men der er nu også noget hyggeligt over at putte sine blomster. :o)
      Jeg tror snart kæmpeverbenaen blomstrer og det glæder jeg mig rigtig meget til.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  3. Godt at have den mulighed og smart løsning med lanternen. Min udestuen er da også fyldt allevegne, for jeg tør ikke sætte mine planter ud endnu. Det er som om varmen slet ikke vil bide sig rigtigt fast i år. Eller også er jeg blevet mere pivet med årene!
    Mine pelargonier blomstrer også på livet løs og nu skal de altså snart ud og have luft!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså bestemt ikke dig der er pivet Bente, det er simelthen bare SÅ s.... koldt i år. :o)
      Det hele trænger til luft efterhånden, men vi må bare vente og vente.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  4. Trine, du har altid gang i så mange spændende projekter. Det er sjovt at følge med. Jeg tror ikke at du slipper for et lille sommervisit fra os. Du er jo også velkommen i Have nr. 18, ved du.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps, jeg elsker projekter - i sær hvis de starter med "have" ! :o)
      Du er altid velkommen til at komme og kigge å nogle af alle projekterne og jeg kommer bestemt også forbi have nr. 18 inden længe. Jeg skal i øvrigt tænke på dig i den kommende tid når opgaveskrivningen sætter ind. Men mon ikke det bliver 2*12 for dit vedkommende!!??

      Slet
  5. Alle kneb må bruges på denne tid af året, jeg fik også lidt travlt da pakken fra odenia kom, og de løber altså bare stærkt, de små ;) Jep, vi ses på søndag (98%) dog uden bod så langt er vi ikke, men jeg skal jo sikre at Bente finder dig og hvor er du bare sød at du gider grave op til mig også, håber ingen ser dig... Men selv om vi ses søndag, så må du stadig godt se min have, lad os se om der bliver tid til at aftale søndag, ikke?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder bare godt at du kommer søndag. Og uden bod kan du jo meget bedre nå at købe en masse spændende - måske kan vi sætte Michael til at passe min bod og så kan vi gå amok......... :o)
      Skidt med om nogen ser mig, de står jo på offentlig vej, så det kan der ikke ske noget ved.
      Det ville være SÅ hyggeligt med et besøg i din have, så lad os endelig tale om det søndag.

      Slet
    2. Det var da en særdeles god ide at sætte Michael i gang, tænker bare om du alligevel kunne forlade dine 'børn' :) Nu forslår jeg lige noget, og du siger bare fra, ok, no hard feelings, det mener jeg! Jeg har rodet mig lidt ud i at finde et blogger samlingspunkt, bare så vi ved, hvor hinanden er, når vi er færdige med at handle og vi lige kan hilse osv. Jeg tænkte at det måske kunne være bag din stade, så langt tilbage at vi ikke forstyrrer din handel, hvad siger du til det? Du bliver på ingen på hængt op på at blive der til der til de sidste går eller noget.

      Slet
    3. Nårhh, et lille øjeblik kan jeg nok klare at forlade mine kære små.........det plejer jo at være et syn for guder når jeg ind i mellem sponser rundt for selv lige at nå at få handlet lidt. .o)
      Det vil bare være hyggeligt med samlingspunkt bag min bod, det er du meget velkommen til at sætte i værk - og bare rolig, jeg kan slet ikke lade være med at blande mig. :o)

      Slet
  6. Hej Trine.Ja! det vejr er da ikke til at regne med.Vi er jo lidt utålmodige efter at fylde vores krukker med alle de dejlige sommerblomster.Så dit lille drivhus opfylder jo dit behov lige nu.
    Håber vi ses på søndag i Lyngby.og god aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg er SÅ glad for at jeg købte den lille rædsel, for uanset hvor grimt det er så opfylder det lige præcis et meget væsentligt behov lige nu.
      Og du kan tro vi ses på søndag. der er da heldigvis lidt på hylderne jeg kan tage med påtrods af det ringe forårsvejr.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  7. Jeg skal fluks grave nogle lærkesporer op til dig Trine! Det må du da have. De breder sig pænt, men forsvinder som dug for solen, når de har afblomstret. Jeg er selv glad for dem.

    SvarSlet