søndag den 14. oktober 2012

Efterårsferiehaveplaner

Efterårsferietid er havetid.

Det er nu haven lukkes delvist ned for vinteren. Nu der gøres klar til overvintring, eller i det mindste forsøg på overvintring, i drivhuset. Dagen i går bød på positive overraskelser, både i haven og på den vejrmæssige front. I sedet for heldagsregn kiggede solen frem og jeg nåede slet ikke at gøre alt det klar i drivhuset jeg havde planlagt.

Men jeg nåede så meget andet som jeg overhovedet ikke havde planlagt...........egentlig skulle jeg bare lige flytte et par af mine gamle æblekasser som 'nogen' havde smidt fra sig midt i planteskolen. De skulle stå langs nordsiden af huset, men her løb jo haveslangen, som vel egentlig skulle pakkes sammen, og puha der stod da en del ukrudt og skulle der mon ikke lige fejes omkring hoveddøren? Hvor var det jeg kom fra? Nåh, ja, haveslangen skulle jo lige rulles sammen, og skulle jeg så ikke lige flytte de der krukker med hosta? Men hov, hvad er nu det?
Et fænomen jeg aldrig har oplevet før dukkede op, nemlig en lille selvsået hosta mellem fliserne:

Hvor kom du fra lille ven? Lige foran hoveddøren stod denne lille
hosta mellem fliserne.
Den måtte naturligvis listes op og plantes i potte, hvilket bragte mig op i planteskolen, hvor jeg så kom i tanker om at jeg jo lige skulle finde en underskål til hawaiiblomsten som  skal indendøre. Det viste sig at være et håbløst projekt, for den der 'nogen' havde på en eller anden måde fået rodet så meget i skuret gennem sommeren at det var umuligt at komme ind. Tja, så måtte jeg jo nok lige rydde op og ud - god strategi, så kan alle tingene fra drivhuset også komme herned tænkte den kloge - og så gik der tid med det.

Haveslangen, for pokker.............og hvad med de der æblekasser der skulle flyttes........tilbage igen. Hov, hvad med de der krukker der skal tømmes i den nye 'genbrugsjordkasse', dem må jeg også lige kigge på.

Og det er vel en meget god beskrivelse af en typisk havedag her på matriklen, det er sjældent jeg når det jeg har planlagt, men så når jeg så meget andet!

I går nåede jeg trods alt også ud i drivhuset og stod der og kløede mig i håret, for det er nu jeg skal være hård og klippe det hele ned, så jeg kan få plads til mit såkaldte overvintringsrum (mere om det når jeg rent faktisk når til at sætte det op............), men hvordan gør man det når der stadig er masser af  gode sager på vej???

Aubergine. Uhm, det er en fast gæst i
drivhuset og de giver virkelig godt.

Ildi hedder denne tomat og det rimer på Vildi - for sjældent
har jeg oplevet noget vildere - kæmpe klaser med 100'vis af tomater.

Snackpeber - af frø fra en
supermarkedspeber.
Tomater og peberfrugter på vej.


Der er masser af tomater på vej, men måske skal jeg bare
lave syltede grønne tomater?

 
Jeg har altid svært ved at være hård og klippe ned, men jeg må se om jeg kan tage mig sammen...........

I dag byder vejret ikke på positive overraskelser - det vælter ned. Men så kan der ryddes op i drivhuset og hvem ved, måske tager jeg mig sammen og får gang i beskærersaksen...........

Nyd haven og dagen.





6 kommentarer:

  1. Tænk, sådan er mine havedage også :-) - det er lige præcist det der er så herligt ved at gå i haven. Du skulle prøve Camilla Plums opskrift på henkogte tomater til dine modne tomater. Det er nemt at lave og din tomatsovs kommer til at smage himmelsk med sådan et glas i. Jeg har linket dertil fra min blog. Hilsen lone fra Aitoshave.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror vi er rigtig mange der har den slags havedage......og det gør jo egentlig ikke noget, før eller siden når vi jo det hele. :o)
      Jeg kender godt Camillas opskrift og plejer at lave en del glas. Men i år har vi simpelthen spist så mange tomater, så der er ikke så mange modne, men mange grønne, og de skal jo heller ikke gå til spilde. heldigvis er syltede grønne tomater nemme at lave og de smager godt. Men tak for tippet - det er en opskrift på at gemme tomater som bør kendes af enhver drivhusejer.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  2. Det er skønt at være målrettet og så alligevel gå uden mål og med - fra det ene til det andet. Sådan en tilstand, tror jeg ens hjerne har godt at være i. En gang i mellem i hvert fald!

    Det er det, jeg kalder "intuitiv gardening".

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tror nu også det er en god måde at klare havearbejdet på - bare vi så ind i mellem husker at arbejde målrettet med de lidt større projekter, så det hele ikke ender i halve bede, vakkelvorne pergolaer og halvfyldte krukker. :o)
      Jeg holder nu også meget af de der øjeblikke hvor jeg 'vågner' op midt i haven og tænker 'hvordan var det nu lige jeg kom herhen??????' - og så opdager jeg det oprindelige projekt når jeg falder over et eller andet der ser meget halvfærdigt ud............

      men fremover når jeg liiiiiiiige går i haven 5 minutter vil jeg informere familien om at jeg lige skal ud og dyrke lidt 'intuitiv gardening' ........... :o)
      Mange hilsner

      Trine

      Slet
  3. Hvor jeg kender det med at det er så svært at være hård og klippe ned. Jeg var selv i drivhuset for at "fælde" tomaterne, men kunne alligevel ikke nænne det, for der var stadig masser af modne tomater, som jeg ikke ville få brugt idag. Så jeg høstede de grønne, som blev til skønne syltede grønne tomater med vanille. Det kan jeg anbefale dig at bruge de grønne til - det er det rene slik :-)

    SvarSlet
  4. Jeg må have syltegryden frem. :o) Så faktisk lige at der allerbagerst i skabet havde gemt sig et glas syltede grønne tomater fra sidste år........gad vide om de kan spises stadig?
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet