mandag den 3. september 2012

Æblemynte

Lige nu er æblemynten på sit højeste. Og det nyder både jeg og stort set alt hvad der har vinger og er småt.

Her er en konstant summen og brummen af alle slags hvepse, fluer, bier, brumbasser, sommerfugle, natsværmere og for mig helt ukendte flyvende gæster. Somme tider overvejer jeg at sætte en nummerautomat op, men hidtil har køkulturen ikke givet anledning til grimme episoder..............

Her kan nydes med både øjne, næse, mund og ører - jeg ville nødig undvære denne skønne mynte i haven.

Det er æblemynten der er den store busk i baggrunden

Jeg elsker farverne på denne mynte


Mums................det er et skønt spisekammer når man er
få cm. lang, har vinger og striber

Tæt på - det er da fantastisk med alle disse små blomster.
Æblemynte smager i øvrigt rigtig godt sammen med dem her, som vi har mange af lige nu.
I kombination med brombær og blåbær (og måske en lille klat god vanilleis) bliver man sendt direkte i himlen for en stund.

Der kan man også komme når man kigger dybt i dem her og forundres over naturens mirakel.
Skulle nogen være i tvivl er det en engletrompet.
Nyd dagen og haven, det er lige nu duftene er så intense og dagene mærkbart kortere, så der skal virkelig nydes, nydes, nydes.............

7 kommentarer:

  1. Den er da også helt vildt frodig. 2x1 m3?
    Lige nu er mit krydderurtebed også groet ud over alle kanter - og det er bare SÅ flot. Men den der æblemynte skal jeg da lige overveje om jeg kan få presset ind nogen steder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er fantastisk, men kræver sin plads. Og det er altså kun 1 plante jeg har sat. Krydderurter er i det hele taget fantastiske, men denne har nu en speciel plads i mit hjerte, fordi den er så smuk med sine grålige, lodne blade og støvede lilla blomster. At insekterne så også elsker den er bare et plus.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  2. Jeg havde aldrig gættet, at det var en engletrompet, godt du skrev det :o)
    Du har ret i, at det er nu, der skal nydes, det har jeg også gjort, en helt igennem dejlig dag i dag.
    Havehilsener
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg syntes alligevel lige der skulle et lille tip til. :o) Normalt ser man den jo også mest med hængende blomster, men mine vender opad - og er i øvrigt gravet op i min mors have hvor de havde selvsået alle vegne. Så jeg satser på at kunne høste frø og så til næste år.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  3. uhmmmm hindbær, det er noget af det bedste... desværre, jeg må købe mine - og det begrænser udskejelserne noget :)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, uha, det kan hurtigt blive dyrt hvis der skal købes. Vi synes også det er en meget stor luksus at kunne guffe løs i denne tid.
      Mange hilsner
      Trine

      Slet
  4. Gode billeder.
    Engletrompet... Det havde jeg aldrig gættet.
    Ha` en dejlig aften.

    SvarSlet