søndag den 27. maj 2012

Den første rose og den smukke stedmoder

Dagene i haven går så hurtigt i øjeblikket, jeg når slet ikke en brøkdel af det jeg egentlig gerne vil. Men så er det godt at sommeren ikke engang er startet endnu - altså i kalenderen - så der er masser af tid til det hele.

I drivhuset skyder det hele med raketfart mod taget. Det er kun tomaterne der er plantet ud, agurker mv. står i store potter og det glæder jeg mig over når jeg ser hvor koldt det bliver i den kommende uge, så kan de komme ind i varmen om natten.

Årets krukkeshow er i fuld gang, de sidste dage har jeg brugt rigtig meget tid på at plante i krukker. Når det hele er arrangeret skal jeg nok give en guidet rundtur. Nogle af dem jeg planter er dem her:



Jeg synes simpelthen de er så smukke. Normalt hører stedmoder foråret til, og jeg har egentlig altid haft et ret ambivalent forhold til dem. Men de her kunne jeg simpelthen ikke stå for og de skal pryde krukkerne her i sommertiden.

Da jeg gik rundt i haven i dag fangede den her mit øje:
Den første rose er simpelthen ved at springe ud! Hvis jeg er rigtig heldig er der et par stykker der er sprunget ud til min fødselsdag om 8 dage. Det er MEGET tidligt, normalt ville jeg sige det var tidligt omkring midten af juni. Men skønt er det, nu må vi se hvad der sker når det bliver koldt. Rosen er i øvrigt en Redoute, en engelsk rose, som jeg holder meget af.

En anden skønhed som blomtstrer for fulde gardiner lige nu er den fantastiske Clematis "Alexandra¨. Den holder jeg utrolig meget af og jeg har tre styks som bor sammen med brombær. Det er en skøn clematis som er utrolig sund og hårdfør og som samtidig har en uovertruffen skønhed. At den så senere blomstrer med nogle helt andre blomster er en ekstra charme.
Her er damen i egen høje person:
I morgen holder jeg havefri og tager en tur til stranden med familien. Nyd pinsedagen og haven.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar